AGAMA
Kepercayaan agama
yang dominan di China semasa pemerintahan Qin, dan, sebenarnya, semasa banyak
awal imperialis China, telah memberi tumpuan kepada shen (kira-kira menterjemah
kepada "roh"), yin ("bayang-bayang"), dan alam merekatelah
berkata untuk hidup. Orang-orang Cina yang ditawarkan pengorbanan [nota 14]
dalam usaha untuk menghubungi ini dunia lain, yang mereka percaya untuk menjadi
selari dengan 1 duniawi. Orang mati itu akan berkata kepada hanya telah
dipindahkan dari satu dunia yang lain. Upacara-upacara yang disebut, seperti
juga orang lain, berkhidmat dua tujuan: untuk memastikan bahawa orang yang mati
dalam perjalanan dan tinggal di alam yang lain, dan mendapat berkat dari alam
roh.
Amalan agama
biasanya diadakan di tempat-tempat suci tempatan dan kawasan suci, yang
mengandungi mezbah korban. Semasa pengorbanan atau upacara lain, deria semua
peserta dan saksi akan deria dan kabur dengan asap, kemenyan, dan muzik.
Sacrificer plumbum akan berpuasa dan bermeditasi sebelum korban untuk terus
mengaburkan derianya dan meningkatkan kemungkinan fenomena melihat batin.
Peserta lain yang sama telah disediakan, walaupun tidak seperti yang ketat.
Kabur seperti pancaindera adalah juga faktor amalan perantara roh, atau
mediumship. Pengamal seni akan jatuh ke dalam trances atau menari untuk
melaksanakan tugas-tugas yang ghaib. Orang-orang ini sering akan meningkat
kepada kuasa sebagai hasil seni mereka-Luan Da, Han Dinasti sederhana, telah
diberikan pemerintahan lebih 2,000 isi rumah. Diperhatikan Han sejarah Sima
Qian sombong takbur amalan itu, menolak mereka sebagai tipu muslihat bodoh.
Tilikan-untuk
meramal atau mempengaruhi masa depan adalah satu lagi bentuk amalan agama. Satu
amalan kuno yang biasa semasa Dinasti Qin, keretakan tulang atau cengkerang
penyu untuk menimba ilmu di masa hadapan. Bentuk-bentuk tilikan yang tumbuh
semasa awal imperial China tersebut adalah pelbagai, walaupun memerhatikan
fenomena semulajadi adalah kaedah yang lazim digunakan. Komet, gerhana, dan
kemarau dianggap sebagai petanda perkara yang akan datang.
Shen (dalam kenaikan nada 2) adalah sebutan Standard Cina Moden 神"semangat; tuhan, dewa; rohani,
ghaib; kesedaran, kesedaran dan sebagainya". Pembinaan semula shén di
Tengah Cina (sekitar 6-kurun 10 TM) termasuk dź'jěn (Karlgren
Bernhard, menggantikan j untuk "medial yod"), źiɪn (Zhou Fagao), ʑin
(Edwin G. Pulleyblank, "Tengah Lewat" ), dan zyin (William H.
Baxter). Pembinaan semula shen di Old Bahasa Cina (sekitar 6-3 abad SM)
termasuk * djěn (Karlgren), * zdjien (Zhou), * djin (Li Fanggui), * Ljin
(Baxter), dan * m-lin (Axel Schuessler) .
Walaupun asal etimologi shen adalah tidak menentu, Schuessler (2007:458)
mencatatkan kemungkinan Sino-Tibetan etimologi; bandingkan Chepang gliŋh
"semangat manusia".
Cina shen 神 "semangat;
dan sebagainya." adalah loanword dalam bahasa Asia Timur. Jepun
Kanji 神 disebut shin (しん) atau jin (じん) dalam
On'yomi (pembacaan Cina), dan kami (かみ), ko (こう), atau tamashii (たましい) di Kun'yomi (bacaan Jepun) . Hanja
Korea 神 adalah dosa ketara (신).
Nota kamus Zihui bahawa 神 mempunyai shen sebutan khas (tahap nada 1,
bukan Shen 2 biasa) di atas nama Shen Shu 神 荼, salah satu daripada
dua "tuhan-tuhan Laut Timur", bersama-sama dengan Yu Lu 郁 垒.
Dalam bahasa Vietnam, ia disebut sebagai thần.
Shen神makna
polysemous yang dibangunkan dengan diachronically lebih tiga beribu-ribu. Hanyu
dazidian, kamus sejarah yang berwibawa, yang membezakan satu makna bagi
shen 神 "Nama dewa (神 名)" dan 11 makna untuk shen 神, diterjemahkan di
bawah.
- .Tuhan-tuhan cakerawala / roh cerita
/ legenda, iaitu, pencipta pelbagai perkara yang di
langit dan bumi dan makhluk tertinggi. (传说 中 的 天神, 即 天地 万物 的 创造 者 和 主宰 者.)
- Semangat; minda, fakulti mental; kesedaran.
Seperti: pekat perhatian; tayar fikiran; menumpukan seluruh tenaga dan
perhatian seseorang. (精神 如:. 凝神; 劳神; 聚精会神)
- Bersuara, tingkah laku; kesedaran,
keadaan akal fikiran. (表情; 神志)
- Potret, potret. (肖像.)
- Ajaib, ghaib, ajaib, misteri, sukar
difahami. Seperti: keupayaan untuk ilahi pandangan jauh yang tidak
diketahui, menakjubkan; sangat doktor mahir; genius, karya agung. (神奇; 玄妙 如:. 神 机 妙算; 神医; 神品)
- Harga diri, hormat; berharga,
berharga. (尊重; 珍贵)
- Memerintah, memerintah, mentadbir. (治理.)
- Berhati-hati, berhati-hati,
berwaspada. (谨慎.)
- Memaparkan, mengatur, mempamerkan. (陈列.)
- Dialek. a. Maruah, terbilang. (威风.) b. Entrancement, ekstasi. (入神.) c. Bijak, bijak. (聪明.)
- Nama keluarga, nama keluarga. (姓.)
Kamus ini dimasukkan adalah untuk shen menyenaraikan contoh-contoh penggunaan
awal, dan banyak ini 11 makna itu dan disahkan sebelum Dinasti Han. Teks klasik
Cina menggunakan shen dalam makna 1 "semangat; tuhan", 2
"semangat, minda; perhatian", 3 "bersuara; keadaan fikiran",
5 "ghaib", dan makna 6 "harga diri". Contoh-contoh terawal
makna 4 "potret" dalam teks Dinasti Song. Makna 7-9 mula-mula berlaku
dalam kamus Cina awal; Erya mentakrifkan shen dalam makna 7
"mentadbir" dan 8 "berhati-hati" (dan 6, yang dibuktikan di
tempat lain), dan Guangya mentakrifkan makna 9 "paparan". Makna 10
memberikan tiga kelaziman dalam dialek Cina (teknikal "topolects",
lihat Fangyan). Maksudnya 11 "nama keluarga 1" dicontohkan dalam
Shennong ("Peladang Ilahi"), wira budaya dan pencipta pertanian dalam
mitologi Cina.
Bahasa Cina yang mempunyai sebatian banyak shen. Sebagai contoh, ia diburukkan
lagi dengan Tian "langit; syurga; sifat; tuhan" 天 dalam tianshen天神 "semangat
cakerawala; tuhan-tuhan syurga; dewa; (agama Buddha) deva", dengan
shan 山 "gunung" dalam shanshen 山神 "gunung
semangat", dan hua 话 "ucapan; ceramah; berkata; cerita"
dalam Shenhua 神话"mitologi; mitos, dongeng". Beberapa
shen "semangat; tuhan" sebatian menggunakan nama-nama bagi makhluk
ghaib yang lain, sebagai contoh, ling 灵 "semangat;
jiwa" dalam shenling 神灵 "tuhan-tuhan; roh-roh, dewa-dewa
pelbagai", qi 只 "bumi semangat" dalam shenqi 神祇 "syurgawi
dan duniawi semangat ", Xian 仙" Xian (Taoisme),
yang transenden "dalam shenxian 神仙" roh-roh dan
kekal abadi ilahi ", guai 怪" semangat; syaitan; raksasa
"dalam shenguai 神怪" roh dan iblis; tuhan-tuhan dan semangat
", dan gui 鬼"hantu, jembalang; iblis, syaitan" dalam
guishen 鬼神 "hantu dan roh; makhluk ghaib".
Wing-Tsit Chan membezakan empat makna falsafah ini guishen: "makhluk
spiritual", "nenek moyang", "tuhan-tuhan dan iblis",
dan "positif dan negatif kuasa roh".
“Pada zaman purba shen biasanya merujuk kepada makhluk syurga manakala
kuei merujuk kepada roh-roh umat manusia yang telah meninggal dunia. Dalam
pengorbanan kemudian hari, kuei-shen bersama-sama merujuk kepada nenek moyang.
Dalam agama popular shen bermaksud tuhan-tuhan (yang baik) dan iblis (yang
tidak baik). Di Neo-Confucianisme Kuai-shen boleh merujuk kepada ketiga-tiga
kategori, tetapi lebih sering daripada tidak istilah itu merujuk kepada aktiviti
tenaga bahan (ch'i). Pepatah Chang Tsai, "Semangat negatif (kuei) dan
semangat positif (shen) adalah aktiviti spontan kedua-dua daya bahan (yin dan
yang)," telah menjadi definisi yang diterima umum. (1963:790)”
Erti yang utama shen diterjemahkan sebagai "semangat, spirit, Roh, makhluk
rohani, semangat angkasa, roh nenek moyang" Bahasa Inggeris atau
"tuhan, tuhan-tuhan, Tuhan; dewa, dewa, makhluk ghaib", dan
sebagainya. Shen kadang-kadang longgar diterjemahkan sebagai " jiwa ",
tetapi Cina hun dan po membezakan hun 魂" jiwa kerohanian
"dan. po 魄" jiwa fizikal ". Bukannya berjuang
untuk menterjemahkan shen 神, ia boleh yang ditransliterasi seperti loanword 1. Kamus Oxford Inggeris
(2 ed.) Mentakrifkan shen, "Dalam falsafah Cina: tuhan, orang kuasa ghaib,
atau semangat orang mati."
Shen memainkan peranan utama dalam pertikaian Kristian translasi atas segi Cina
untuk Tuhan. Antara awal Cina "tuhan; Allah" nama, shangdi 上帝 atau di jangka Shang, Tian 天 istilah Zhou, dan shen adalah
penggunaan kemudian (lihat Feng Yu-Lan 1952:22-6, 30-1). Istilah moden untuk
"Tuhan" termasuk shangdi, Zhu 主, Tianzhu 天主 (terutama Katolik), dan shen 神 (terutama Protestan).
Grafik Shen
Watak 神 untuk
shen contoh kelas yang paling biasa dalam pengelasan aksara Cina:
xíngshēngzì 形 声 字 "sebatian pictophonetic,
sebatian semantik-fonetik", yang menggabungkan radikal (atau pengelas)
yang secara kasarnya menunjukkan makna dan fonetik yang kira-kira menunjukkan
sebutan. Dalam kes ini, 神 menggabungkan "mezbah / ibadat radikal" 礻 atau 示 dan fonetik
Shen 申 "9 Cawangan bumi; melanjutkan, regangkan; memanjangkan,
ulangi". Bandingkan ini elemen fonetik dibezakan dengan "orang
radikal dalam shen" regangan "伸," sutera radikal
"dalam shen" menghiasi dgn selendang rasmi, "绅, yang" mulut
radikal "di shen 呻" memuji-muji, berdengung ", yang"
batu radikal " di shen 砷"arsenik", bumi radikal
"dalam kun 坤" tanah ", dan" radikal besar
"di yan奄" perlindungan ". (Lihat Senarai radikal Kangxi.)
Cina shen 申 "melanjutkan" dahulukalanya aksara pinjaman fonetik shen
"semangat" 神. Teks Sutera Mawangdui termasuk dua salinan Dao
De Jing dan "Teks A" menulis shen silih berganti sebagai 申 dan 神: "Jika seseorang
menyelia semua di bawah langit bersesuaian dengan jalan, iblis tidak mempunyai
semangat Ia tidak bahawa iblis. mempunyai semangat tidak, tetapi semangat
mereka tidak memudaratkan orang. " (Bab 60, tr. Mair 1990:30). Jiezi
Shuowen mentakrifkan shen 申 sebagai shen 神 dan berkata bahawa dalam bulan lunar 7 apabila
yin tentera meningkat, badan-badan shenshu 申 束 "mengikat".
Yang terawal bertulis bentuk shen 神 "semangat;
tuhan" berlaku dalam Dinasti Zhou Bronzeware skrip dan skrip Dinasti Qin
Seal aksara (bandingkan varian yang ditunjukkan pada pautan Etimologi berbangsa
Cina di bawah). Walaupun 神 tidak dikenal pasti dalam rekod Dinasti Shang Oracle skrip
tulang, 申 shen
fonetik mempunyai. Paleographers mentafsir skrip Oracle 申 sebagai piktograf
"bolt kilat". Ini grafik dibezakan antara Dian 电 "pencerah;
elektrik" dengan "awan radikal" dan shen 神 dengan
"ibadat radikal", semantik yang membayangkan kedua-duanya
"kilat" dan "semangat" yang turun dari langit.
KESENIAN
Kesenian berasal daripada perkataan Latin yang bermaksud ‘kemahiran, cara atau kaedah’.
Kesenian terbahagi kepada dua jenis:
Pertama: Seni halus yang menekankan kecantikan dan curahan perasaan
Kedua: Seni gunaan yang di dalamnya tergolong seni bina, perkakas, alat-alat tembikar, alat perhiasan dan lain-lain.
SENI KALIGRAFI
Salah satu seni halus yang unik di dunia serta amat dihormati oleh masyarakat Cina.
Kaligrafi merupakan tulisan yang direka dalam bentuk lukisan yang indah dan ianya mempunyai unsur-unsur atau imej kekuatan, kecantikan dan keanggunan.
Bentuk awal kaligrafi terdapat pada kulit kura-kira dan tulang binatang yang dikenali sebagai Jia Gu Wen.
Ianya terus berkembang kepada beberapa gaya lakaran seperti Zhuan-Shu, Li-Shu, Kai-Shu, Xing-Shu dan Cao-Shu.
Kaligrafi Cina berbeza dengan kaligrafi Barat kerana peralatan dan bahan yang digunakan tidak sama dengan kaligrafi yang lain.
SENI BINA
Tinggalan binaan dan tembok dari zaman dahulu yang masih wujud sehingga sangat berkurangan disebabkan sebahagian bahan-bahan yang digunakan, iaitu kayu, tidak dapat bertahan lama kerana pengaruh iklim dan cuaca.
Ciri utama binaan Cina ialah keinginan membuat binaan yang berharmoni dengan alam semesta.
Kepercayaan fengshui, iaitu lokasi dan susunan dalam sesebuah rumah atau kubur selalunya ditetapkan dengan panduan teon fengshui.
Tembok merupakan antara binaan yang sangat penting kerana semua kota mempunyai satu tembok yang bertujuan untuk pertahanan dan keselamatan.
Tembok kota mempunyai pintu yang dibuka pada waktu tertentu dan ditutup pada waktu malam.
Tembok Kota
Tembok Besar China (Wan Li Chang Chen), dibina bukan sahaja untuk megelilingi kota, tetapi juga untuk memagari kuil-kuil, istana dan rumah-rumah kediaman.
Tembok Besar China |
SENI LUKIS
Merupakan salah satu bidang kesenian yang berkembang maju dalam tamadun Cina.
Setiap lukisan bersifat simbolik dan mementingkan lukisan landskap yang menggambarkan hubungan manusia dengan alam semula jadi.
Bahan yang sama digunakan dalam lukisan Cina sebagai mana yang digunakan oleh kaligrafi Cina.
Lukisan Cina terbahagi kepada dua kategori:
· Xieyi – bebas tangan / freehand brushwork
· Gonghi – menggunakan garis halus dan teliti dengan memberi perhatian kepada butir-butir
Seni Lukis Xieyi |
Seni Lukis Gonghi |
MUZIK KLASIK
Perkembangan muzik mula dikesan sejak zaman kuno tamadun Cina iaitu pada abad ke-4 sebelum Masihi berikutan terdapat sebuah buku berkaitan muzik iaitu Kuan Tzu
Semasa dinasti Tang, perkembangan muzik digiatkan lagi dengan penubuhan pejabat Muzik Kemahrajaan (Yueh Fu) yang menjadi tempat pengumpulan bahan-bahan dan mengedit lagu-lagu rakyat.
Selain memberi hiburan kepada pendengarnya, muzik juga merupakan satu cara untuk memberi nasihat dan gambaran kepada penduduk ketika itu.
Alat-alat muzik Cina dikategorikan mengikut bahan akustik yang digunakan dan cara sesuatu alat itu dimainkan dan dibuatkan dengan bahan-bahan seperti logam, batu, tanah liat, kulit, sutera, kayu, labu, dan buluh.
Jenis-jenis Alat Muzik Cina |
No comments:
Post a Comment