FALSAFAH
LEGALISME
Dalam sejarah
China, Legalisme (Bahasa Cina: 法家; secara
harfiahnya "Sekolah Undang-undang") adalah salah satu arus falsafah
utama sewaktu Zaman Negeri-Negeri Berperang,
walaupun istilah itu sendiri telah dicipta sewaktu Dinasti Han dan
oleh itu tidak merujukkan pada sebuah 'sekolah' teratur fikiran. Legalisme
adalah falsadah politik utilitarian yang tidak mengalamatkan
pertanyaan-pertanyaan lebih tinggi seperti semulajadi dan tujuan hidup.[1] Sekolah
penyokong yang paling terkenal dan penyumbang Han Fei Zi (韩非 子)
percaya bahawa pemerintah harus menggunakan tiga alat untuk mentadbir
rakyatnya:
- Fa (Bahasa
Cina: 法; pinyin: fǎ; secara
harfiahnya "law or principle"): Kod undang-undang mesti ditulis
dengan jelas dan diumumkan kepada orang ramai. Semua orang di bawah
pemerintah adalah sama di sisi undang-undang. Undang-undang harus membalas
orang-orang yang taat kepada mereka dan menghukum dengan sewajarnya
orang-orang yang berani untuk memecahkan mereka. Oleh itu, ia memberi
jaminan bahawa tindakan yang diambil secara sistematik diramalkan. Di
samping itu, sistem undang-undang berlari negeri, bukan pemerintah,
kenyataan peraturan undang-undang.
Jika undang-undang itu dikuatkuasakan, walaupun pemerintah yang lemah akan
menjadi kuat.
- Shu (Bahasa
Cina: 術; pinyin: shù; secara
harfiahnya "method, tactic or art"): Taktik khas dan
"rahsia" yang akan digunakan oleh pemerintah untuk membuat orang
lain tidak mengambil alih kawalan kerajaan. Terutama yang penting ialah
bahawa tiada siapa yang boleh menduga motivasi pemerintah, dan dengan itu
tiada siapa yang boleh tahu tingkah laku yang mungkin membantu mereka maju,
selain daripada yang berikut 法 atau
undang-undang.
- Shi (Bahasa
Cina: 勢; pinyin: shì; secara
harfiahnya "legitimacy, power or charisma"): Ia adalah kedudukan
pemerintah, bukan pemerintah dirinya sendiri, yang memegang kuasa. Oleh
itu, analisis trend, konteks, dan fakta-fakta adalah penting bagi
pemerintah yang sebenar.
Asal
Pemikiran awal di belakang Legalisme mula-mula ditubuhkan
oleh Yang Shang dalam buku Tuan Shang dan
terus dibangunkan oleh Li Si sebagai satu falsafah pembaharuan
berorientasikan realis bertujuan untuk mengukuhkan kerajaan dan memperkukuh
pematuhan kepada undang-undang. Legalism sepenuhnya muncul semasa berperang Tempoh Syarikat,
titik kritikal dalam sejarah Cina kuno. Tempoh negeri yang berperang dan
sebelumnya yang telah ditandai oleh keganasan dan peperangan kerap, dan banyak
falsafah yang baru didirikan untuk menghadapi persekitaran masa termasuk, Daoism, Confucianisme,
dan Mohism.
Salah satu penerima guna pertama Legalism negarawan Shang
Yang [Qin (negeri) | Negeri-Qin]]. Beliau dikatakan telah meminjam unsur-unsur
undang-undang teori dari Canon Undang-Undang , kod
undang-undang yang dikaitkan dengan Li Kui Negeri Wei, tetapi buku ini kini
dianggap sebagai pemalsuan kemudian. Secara keseluruhan, Shang Yang menyokong
kepercayaan bahawa semua manusia adalah kelemahan asas dan undang-undang yang
ketat dan hukuman keras yang perlu untuk menjaga mereka di perintah. Di samping
itu, teori-teori beliau menganggap semua manusia adalah mementingkan diri
sendiri dan yang jahat, yang ditambah ke arah jalan untuk Shang Yang menjadi
perdana menteri Qin di bawah pemerintahan Duke [Xiao-Qin]] dan secara
beransur-ansur mengubah negeri ini ke dalam mesin yang dikawal selia dengan
bersungguh-sungguh, tujuan tunggal yang penghapusan semua pesaing. Dinasti Qin
akhirnya akan menakluki enam negeri-negeri lain yang feudal dan mewujudkan apa
yang dianggap sebagai Empayar Cina yang pertama benar. Shang Yang
dihanyutkan bangsawan dan melaksanakan meritokrasi -
orang-orang yang dicapai boleh sampai ke tempat yang tinggi dan keistimewaan
lahir adalah semata-mata untuk pemerintah negara. Sebelum tentera telah dikawal
oleh golongan bangsawan dan terdiri daripada feudal pengerahan # Medieval levi levi. Sekarang jeneral boleh
datang dari mana-mana bahagian masyarakat, dengan syarat mereka mempunyai
kemahiran yang mencukupi. Di samping itu, tentera yang terlatih dan
berdisiplin. Sejak itu, Qin telah mengambil bentuknya untuk menjadi negeri yang
paling kuat di China sebelum ia akhirnya membawa semua enam negeri-negeri lain
bersama-sama (Qi, Chu , Han, Yan, Zhao, dan Wei) di bawah Qin Shi
Huang.
Peranan Raja-Raja
Terutamanya ahli-ahli kelas pemerintah, golongan
undang-undang menegaskan bahawa ketua negara telah dikurniakan dengan
"misteri kuasa" (Bahasa Cina:勢; pinyin: shì), dan
sebagai apa-apa keputusan beliau mesti sentiasa menyuruh menghormati dan
ketaatan rakyat. Negeri (negara) datang pertama, bukan individu. Nilai kos yang
begitu maharaja dibawa kesahihan. Dalam menekankan kuasa pemerintahan,
Legalists seperti Shen Dao (sekitar 350 - 275 SM)
dan Shen Buhai berusaha untuk menurunkan
nilai kepentingan pemerintah berkarisma. Pemerintah mahir menyembunyikan niat
sebenar mereka dan pura-pura sikap acuh tak acuh. Untuk memastikan bahawa semua
kata-kata beliau yang dihormati, pemerintah bijak disimpan profil rendah. Oleh
itu, secara teori, dengan cloaking kedua-dua keinginan dan kemahuannya,
Maharaja checked Jilatan dan memaksa tertakluk mengikut telunjuk beliau.
Walaupun Shang Yang (Perdana Menteri Duke Xiao
Qin) akan membolehkan raja-raja untuk mendengar alat-alat muzik dan bukannya
memberi tumpuan kepada dasar luar negara, Han Fei (sarjana Undang-undang yang
paling dikagumi oleh Maharaja Qin Pertama, Qin
Shi Huangdi) menuntut pemerintah yang bijak. Seorang pemimpin yang baik,
dengan Han Fei standard s ', bukan sahaja perlu
menerima nasihat daripada menteri-menteri yang setia apabila ditunjukkan berada
dalam keadaan sesat, tetapi juga mesti meliputi ihsan kepada orang-orang yang
di bawahnya dia atau dan tidak terlalu tamak. Pemerintah yang cekap juga
memahami kepentingan kekerasan ke atas kebajikan. Walaupun pemerintah dijangka
akan paternalis, golongan undang-undang menegaskan bahawa menjadi terlalu jenis
akan merosakkan rakyat dan mengancam perintah dalaman negeri. Menariknya,
menurut Han Grand sejarah, Sima Qian (ca.
145-86 SM), manakala Pertama Qin Maharaja
menyembunyikan dirinya dari seluruh dunia ( mungkin disebabkan oleh keinginan
untuk mencapai kekekalan) dan dengan itu mengekalkan profil yang rendah, beliau
tidak semestinya mengikut semua nasihat golongan undang-undang kepada peranan
pemerintah.
Peranan menteri-menteri dalam Undang-undang berfikir
Untuk membantu pemerintah dan membantu mencegah
misgovernance, selama lima belas tahun - dirasmikan konsep Shu, atau model
birokrasi pentadbiran yang berkhidmat untuk memajukan program pemerintah
Undang-undang yang ideal. Kepada golongan undang-undang, menteri yang bijak
adalah pembantu pemerintah yang paling penting. Jika sebagai tugas menteri
adalah untuk memahami hal ehwal tertentu, pemerintah adalah bertanggungjawab
untuk betul menilai prestasi menteri-menteri '. Menekankan bahawa
menteri-menteri dan pegawai-pegawai lain yang terlalu sering dicari antara
nikmat-nikmat daripada kuasa-kuasa asing dengan menyalahgunakan kedudukan
mereka, Han Fei menggesa Raja-raja untuk
mengawal individu-individu ini oleh dua mengendalikan hukuman dan pilih kasih.
Pegawai-pegawai perlu melalui ketakutan, untuk memastikan bahawa pencapaian
menteri tidak lebih besar daripada tidak lebih rendah kepada aku janji yang
ditugaskan. Menurut yang terkenal ahli kebudayaan Cina Robin Yates, yang baru ditemui Dinasti Qin kod
undang-undang menunjukkan bahawa pegawai-pegawai yang diperlukan untuk betul
mengira jumlah sebenar buruh yang dijangka semua tukang; jika tukang diperintahkan untuk
melaksanakan sama ada kerja yang terlalu banyak atau terlalu sedikit kerja,
pegawai itu akan diadakan bertanggungjawab. Oleh itu, dalam teori
Undang-undang, menteri-menteri dan pegawai-pegawai lain dihalang daripada
menjalankan tugas beberapa pegawai lain dan dihukum jika mereka cuba untuk buta
pemerintah dengan kata-kata atau gagal untuk memberi amaran kepada pemerintah
bahaya. Satu akibat daripada situasi ini ialah bahawa menteri-menteri sentiasa
boleh bertanggungjawab untuk misadventures diraja manakala nama pemerintah
tidak pernah akan tercemar. Walau bagaimanapun, dengan menekankan prestasi,
lebih berpikir yg menyesatkan, golongan undang-undang berharap untuk
menghapuskan rasuah birokrasi dan komplot di kalangan resmi melalui ketakutan
sebagai hukuman berat, dibuang atau disempurnakan.
Tujuan undang-undang
Seluruh sistem telah ditubuhkan untuk membuat warga model
berkelakuan dan bertindak bagaimana dinasti mahu mereka untuk bertindak
terhadap mereka. Undang-undang yang disokong oleh golongan undang-undang adalah
bertujuan untuk menyokong kerajaan, maharaja, dan tentera. Mereka juga reformasi berorientasikan dan
inovatif. Secara teori, golongan undang-undang percaya bahawa jika hukuman yang
berat dan undang-undang yang sama digunakan, baik yang kuat mahupun yang lemah
akan dapat melepaskan diri dari kawalan kerajaan. Golongan undang-undang
terutama menekankan pragmatisme lebih keutamaan dan adat sebagai asas
undang-undang. Dipandu oleh pemikiran Undang-undang, Maharaja Qin
Pertama, Qin Shi Huang, akan melemahkan kuasa tuan-tuan
feudal, membahagikan empayar bersatu ke 36 wilayah pentadbiran, dan
menyeragamkan sistem penulisan. Mencerminkan semangat Undang-undang untuk
mendapatkan perintah dan struktur, askar Qin hanya digerakkan apabila kedua-dua
bahagian tallies berbentuk harimau (yang dipegang oleh pemerintah dan yang lain
oleh umum pemerintah) telah dibawa bersama-sama. Begitu juga, semua dokumen di
dalam empayar telah direkodkan tahun ia ditulis, penulis yang disalin mereka,
dan sehingga jam tepat penghantaran. Menerima [Shang Yang]] 's penekanan awal
pada penstandardan berat dan langkah-langkah, Qin Shi
Huang juga akan menerima [Shang Yang]]' falsafah bahawa tiada individu
di negeri ini perlu berada di atas undang-undang (dengan memastikan hukuman
keras untuk semua kes-kes perbezaan pendapat) dan keluarga yang harus
dibahagikan kepada isi rumah yang lebih kecil. Walaupun ada sebab untuk meragui
[Sima Qian]] tuntutan 'bahawa Qin Shi
Huang dalam isi rumah jurang fakta kepada kumpulan sepuluh, pasti
contoh-contoh lain penstandardan dan organisasi pentadbiran yang dijalankan
oleh Maharaja Pertama mencerminkan kepentingan Undang-undang berfikir
dalam Qin undang-undang. Berdasarkan menggalakkan
kepentingan negeri Qin, undang-undang (Bahasa Cina: 法; pinyin: fǎ; secara
harfiahnya "undang-undnag, kaedah, jalan") berkhidmat sebagai
kenderaan untuk mengawal kedua-dua penduduk dan menghapuskan perbezaan
pendapat.
Legalism dan autonomi individu
Ahli-ahli falsafah Undang-undang menekankan keutamaan negeri
lebih autonomi individu. Individu lone tidak sah mengadakan hak sivil dan
mana-mana kebebasan peribadi untuk
mengukuhkan pemerintah. Han Fei, khususnya, akan sangat kaustik ke arah konsep
hak individu. Pada dasarnya, golongan undang-undang, dilihat kampungan (rakyat biasa kelas yang
lebih rendah) dan tindakan mereka sebagai jahat dan bodoh.
Walau bagaimanapun, Legalism membenarkan orang ramai untuk
mendapatkan pangkat jika mereka menunjukkan prestasi yang baik. Sebagai contoh,
askar akan mendapat pangkat mengikut bilangan kepala askar-askar yang dikumpul.
Askar mungkin mendapat pangkat yang mulia. Sebaliknya, beberapa negeri-negeri
lain membenarkan hanya orang baik-baik untuk mendapat pangkat yang lebih
tinggi. Contoh ini akan Lu Buwei, yang asalnya saudagar, mampu untuk
menjadi Canselor China, kejadian yang tidak akan berlaku dalam tempoh enam
negeri-negeri lain. Beliau memainkan peranan penting dalam Raja Zhuangxiang-Qin kebangkitan
's kuasa.
Menurut Buku Tuan Shang Shang Yang, rakyat sendiri yang mahu
pemerintah untuk menjana perintah. Perpaduan sosial di negeri ini Undang-undang
mandat bahawa penduduk tidak pernah terlepas daripada hukuman. Dinasti Qinmenggunakan
rakyat, sebagai contoh, untuk mengekalkan berhati-hati pengawasan bersama lebih
daripada satu sama lain di bawah ancaman kematian.
Ini olahnya [hakikat politik]] akan memakan ahli-ahli
falsafah Undang-undang itu sendiri. Yang Shang, dalam membela hak negeri untuk
menghukum walaupun tutor-jelas waris, akan menjalankan afoul Raja Huiwen-Qin (sekitar 338 -311 SM).
Manakala pada satu ketika, beliau mempunyai kuasa untuk buangan lawan (dan oleh
itu, mengeviserat kritikan individu) ke kawasan-kawasan sempadan negeri itu,
beliau meninggal dunia apabila hanurnya oleh kereta kuda.
Begitu juga, Han Fei akan berakhir menjadi diracun oleh rakan sekelas iri hati
bekas Li Si, yang seterusnya akan dibunuh oleh
Maharaja Qin Kedua agresif dan ganas (di bawah undang-undang beliau telah
memperkenalkan) bahawa dia telah membantu untuk mengambil takhta.
Tolak
Dalam dinasti kemudian, Legalism adalah diragui dan tidak
lagi menjadi sekolah pemikiran yang bebas daripada. Walau bagaimanapun,
kedua-dua pemerhati purba dan moden Confucian politik Cina telah berhujah
bahawa beberapa idea Undang-undang telah bergabung dengan arus perdana
[Confucianisme]] dan masih memainkan peranan penting dalam kerajaan. Falsafah
imperial China telah digambarkan sebagai luaran Confucian meliputi teras
Legalisme (Bahasa Cina: 儒表法裡; pinyin: rú
biăo fă lǐ; secara harfiahnya "Confucian, permukaan luaran;
Legalism, pedalaman"). Dalam erti kata lain, nilai-nilai Confucian
digunakan untuk sugarcoat fikiran-fikiran Undang-undang keras yang menjadi asas
sistem Imperial. Semasa Sui dan Dinasti
Tang, fikiran Buddha juga sebahagian daripada wajah luaran
sistem imperialis.
Terdapat kebangkitan semula ringkas Legalism semasa usaha
Dinasti Sui menyatukan kembali China. Selepas dinasti Sui telah digantikan oleh
dinasti Tang, kerajaan Tang masih digunakan struktur kerajaan yang ditinggalkan
oleh dinasti Sui, walaupun dengan banyak dikurangkan hukuman.
Baru-baru ini, Mao Zedong,
yang mempunyai sedikit pengetahuan tentang falsafah Cina kuno, berbanding
dirinya dengan Qin Shi HuangTemplat:Citation diperlukan dan
awam yang diluluskan beberapa kaedah Undang-undang. Satu kaedah yang diluluskan
pada tahun 1980-an di bawah Deng
Xiaoping pentadbiran ganjaran dan hukuman, yang telah meningkatkan
saiz kerajaan Beijing dalam proses. Walau bagaimanapun, sejak tahun 1990-an,
konsep yang berkaitan peraturan undang-undang telah
mendapat mata wang.
No comments:
Post a Comment