Sumbangan
Tamadun Cina Terhadap Tamadun Malaysia
a) ALAM SEKITAR
Hidup harmoni dengan alam sekitar merupakan satu prinsip yang diterima ~mua
agama. Berdasarkan pengajaran sesetengah agama, alam sekitar dilihat sebagai
tmgerah Tuhan. Manusia pula dipertanggungjawabkan sebagai khalifah (Custodian
tau Steward) yang berperanan sebagai penjaga alam sekitar. Bagi Islam,
Buddhisme dan beberapa aliran Kristian memelihara alam sekitar bermakna menggunakan tmgerah Tuhan secara bertanggungjawab. Tetapi dalam tamadun tertentu,
memelihara alam sekitar diberi pentafsiran pasif sehingga alam sekitar itu
disembah an dilihat sebagai Divine Power. Sungguhpun terdapat perbezaan ini,
tamadun-tamadun tradisional secara umum tidak memusnahkan alam sekitar.
Sesetengah pihak lempunyai tanggapan bahawa keadaan ini mungkin disebabkan
tahap teknologi yang lasih rendah pada zaman itu. Bagaimanapun, haruslah
disedari bahawa penciptaan ~knologi dan penggunaannya sangat dipengaruhi oleh
pandangan semesta sesuatu lmadUl). atau pengamalan budaya.
b) KEKELUARGAAN
Prinsip yang meletakkan keluarga sebagai asas pembentukan masyarakat begitu
ihayati oleh tamadun-tamadun tradisional. Keluarga yang dimaksudkan pada
lzimnya adalah keluarga extended. Dalam sesebuah keluarga wujud hierarki kuasa
ang menentukan kedudukan kaum lelaki dan kedudukan kaum perempuan. engamalan
seperti ini telah menjadi warisan turun-temurun dalam sesebuah keluarga
tradisional. Menurut konfusianisme kesetiaan dan pertalian yang erat merupakan
onsep kekeluargaan yang paling penting. Pengabaian terhadap konsep kekeluargaan
~perti ini merupakan penafian hak seseorang dan bertentangan dengan keadilan.
:onsep kekeluargaan dalam pengajaran Islam pula begitu mementingkan kasih
sayang an hormat-menghormati. Be:rdasarkan hakikat tersebut, bukanlah persoalan
edudukan kaum lelaki dan kaum perempuan dalam sesebuah keluarga itu yang
lenjadi persoalan utama, tetapi setiap mereka harus menunaikan tanggungjawab
lasing-masing dalam lingkungan kasih sayang dan hormat-menghormati.
c) KOMUNITI
Komuniti merupakan satu persoalan yang begitu penting dalam setiap tamadun
tradisional. Tidak boleh dinafikan bahawa komuniti sangat berpengaruh dalam
menentukan personaliti dan identiti seseorang manusia. Komuniti juga dapat
memastikan bahawa nilai-nilai dan norma-norma murni dalam masyarakat sentiasa
dihormati. Di samping itu, komuniti dapat memberi sokongan moral, material dan
psikologikal kepada anggota-anggotanya. Dikotomi perseorangan (individu) dan
komuniti jarang wujud dalam masyarakat tradisional. Kedua-dua pihak berpegang
pada nilai-nilai moral tertentu yang lazimnya bersumberkan agama atau kuasa
transenden. Bagaimanapun, fenomena seperti ini bukanlah bermakna seseorang itu
tidak mempunyai identiti tersendiri dalam komuniti tradisional. Dalam sejarah
ketamadunan manusia, dapat diperhatikan bagaimana identiti seseorang dan
kemantapan komuniti mencapai keseimbangan dalam beberapa tradisi tertentu
seperti Islam dan Buddhisme.
d) KERAJAAN
Falsafah tamadun-tamadun tradisional begitu menekankan persoalan moral atau
akhlak sebagai dasar sesebuah kerajaan. Peranan dan tanggungjawab kerajaan
dijelaskan melalui peranan dan tanggungjawab seseorang raja. Sifat-sifat raja
yang saksama dan adil merupakan tema utama tamadun-tamadun silam. Dalam tamadun
China, tulisan Moh- Tze, Lao- Tze, Kung Fu- Tze, Meng Tze dan beberapa tokoh yang
lain sangat menekankan perkara ini. Begitu juga dalam India; Kautilya
membincangkan ciri-ciri kepimpinan yang saksama dan adil, seperti juga
al-Farabi, al-Mawardi, al-Ghazali dan Ibn Khaldun dalam Islam yang turut
menumpukan perhatian kepada persoalan yang sarna. Kesetiaan kepada raja dan
perlindungan yang diberikan oleh raja kepada rakyat merupakan dimensi penting
kerajaan dalam tamadun-tamadun tradisional. Namun demikian, kesetiaan yang
diberikan oleh rakyat tetap berpandukan nilai-nilai moral. Sekiranya seseorang
raja melanggar lunas-Iunas keadilan, maka ketika itu rakyat boleh menyanggah
dengan tujuan untuk membetulkannya.
e) KEGIATAN EKONOMI
Dalam tamadun-tamadun tradisional, kegiatan ekonomi berlaku dalam konteks
'Moral Semesta' (Moral Universe). Dengan sebab itu wujud konsep hak-hak
kehidupan dalam ajaran Buddhisme sebagaimana yang termaktub dalam eight fold
path. Dalam ajaran Islam, prinsip yang berkaitan dengan halal dan haram
mempunyai hubungan yang rapat dengan persoalan akhlak. Hakikat ini menjelaskan
bahawa wujud kegiatan ekonomi yang boleh mempertingkatkan tahap moral manusia
sebagaimana juga wujud kegiatan ekonomi yang boleh merosakkan moral manusia.
Konsep 'wang', 'laba', 'ganjaran', 'pasaran' dan sebagainya sangat dipengaruhi
oleh pertimbanganpertimbangan moral. Bagaimanapun, kenyataan ini bukanlah
bermakna tidak terdapat penipuan, rasuah atau bentuk-bentuk penyelewengan yang
lain seperti dalam kegiatan ekonomi moden. Perkara yang membezakan ekonomi
tamadun tradisional dari ekonomi zaman moden adalah kayu pengukurnya.
f) PENDIDIKAN
Matlamat paling utama pendidikan dalam tamadun-tamadun tradisional adalah
pembinaan sifat-sifat seseorang (character-building). Proses pengajaran ilmu
mempunyai kaitan yang begitu rapat dengan matlamat murni ini. Dengan menyedari
perkara tersebut, dimensi Inner Being begitu penting dalam konsep pendidikan
Islam, Kristian, Hinduisme dan agama-agama yang lain. Manusia tidak digalakkan
menguasai persekitaran luaran melalui pengetahuannya tentang alam tanpa perubahan
dalaman yang dapat dilakukan melalui pengetahuan tentang dirinya. Cuma cara
transformasi ini berlaku berbeza dari satu tradisi ke tradisi yang lain. Dalam
ajaran Islam persoalan tauhid memainkan peranan penting dalam transformasi
manusia, tetapi dalam ajaran Buddha dan beberapa ajaran Hindu, transformasi
sifat dapat dicapai melalui proses mencari diri sendiri.
g) KESIHATAN
Seperti bidang pendidikan, ekonomi, pemerintahan kerajaan dan bidang-bidang
masyarakat yang lain, konsep kesihatan dalam tamadun-tamadun tradisional tidak
boleh dipisahkan daripada pandangan semesta sesebuah agama. Sifat penting
konsep kesihatan tamadun-tamadun tradisional ialah pandangan dan pendekatan
holistiknya. Holistik di sini bermakna suatu pandangan yang mengakui bahawa
kesihatan seseorang dipengaruhi oleh alam sekitarnya yang lebih luas dan lebih
menyeluruh. Konsep holistik berdasarkan idea bahawa segala-galanya yang wujud
adalah saling berhubungan. Kesan besar daripada konsep holistik bagi rawatan
penyakit begitu mendalam. Mengubati penyakit bermakna memulihkan keseimbangan
seseorang dan melalui proses ini dapat dipulihkan keharmonian dalam tubuh badan
pesakit dan seterusnya keseimbangan dalam kehidupannya.
No comments:
Post a Comment